Wizyta w ogrodzie sensorycznym

Uczniowie naszej szkoły zostali zaproszeni na uroczyste otwarcie pokazowego mini ogrodu sensorycznego, założonego przez uczniów klas o profilu technik architektury krajobrazu przy Zespole Szkół Budowlanych i Geodezyjnych w Chełmie. Oprócz zabaw w ogrodzie odbieranym zmysłami były także warsztaty wikliniarskie, przygotowane przez młodzież. Cały projekt został zrealizowany w ramach programu „Uczniowie - mieszkańcom” dofinansowanego przez Fundację „Potrafisz Polsko”. Czemu służą takie ogrody? Są one zaprojektowane tak, żeby w intensywny i celowy sposób oddziaływać na zmysły inne niż wzrok, w większym stopniu niż zwykle. Można tutaj ciesząc wzrok, dotknąć, porównać, powąchać, spróbować. Pełnią one ogromną funkcję terapeutyczną. Emitowane przez roślinność bodźce stymulują ośrodkowy układ nerwowy, pobudzają rozwój narządów zmysłów, prowokują mózg do efektywniejszego działania w warunkach środowiska naturalnego. Ogród podzielony jest na części. Każdy zakątek służy innemu doświadczaniu i pobudzać ma inne zmysły. Dobór gatunkowy roślin jest tak skonstruowany, aby oddziaływać nie tylko zmysłowo, ale również edukacyjnie. Zastosowane są rośliny różnokolorowe, o różnorakiej fakturze liści oraz rozmaite zapachowo. Ponadto wyróżnia się gatunki botanicznie rodzime, z różnych typów krajobrazu – na przykład w ogrodzie górskim lub wiejskim. Również wskazanie gatunków użytkowych np. ziół, warzyw lub krzewów owocowych pomocne jest w nauce i bezpośrednim doświadczaniu świata przyrody.