Szkolny Klub Bezpieczeństwa RAZEM
Regulamin Szkolnego Klubu Bezpieczeństwa RAZEM
- Klub działa na terenie Niepublicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Razem w Chełmie.
- Członkami klubu są wszyscy uczniowie szkoły, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi oraz rodzice naszych uczniów.
- Cele Klubu:
- utrwalanie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią,
- rozwijanie u dzieci sposobów unikania i reagowania na różnorodne zagrożenia,
- edukowanie rodziców w zakresie ochrony dzieci przed tymi zagrożeniami,
- realizacja w różnych formach zagadnień dotyczących bezpieczeństwa,
- organizacja konkursów,
- projekcja filmów edukacyjnych o bezpieczeństwie,
- organizacja działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa dzieci,
- aktywna współpraca z różnymi instytucjami,
- zdobycie karty rowerowej,
- doskonalenie umiejętności jazdy na rowerze,
- zajęcia z pierwszej pomocy przedmedycznej,
- zajęcia z zasad bezpiecznego zachowania podczas podróży, wypoczynku letniego i zimowego,
- artystyczne przekazywanie treści dotyczących bezpieczeństwa,
- wzmacnianie więzi ze szkołą.
- Hasło przewodnie klubu to: „W RAZEM zasady bezpieczeństwa znamy i codziennie przestrzegamy”.
- We wrześniu, spośród uczniów wybierany jest zarząd klubu:
- prezes,
- 2 jego zastępców ( jeden z kl. III i jeden z klas IV – V),
- sekcja dekoracyjna (4 uczniów),
- sekcja naukowa (4 uczniów).
- Opiekunowie klubu doradzają, wspierają i pomagają zarządowi klubu w realizowaniu wszystkich przedsięwzięć.
Opiekunowie klubu w roku szkolnym 2013/2014:
Marta Michalczuk - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Aneta Kowalewska - nauczyciel zajęć technicznych
Bezpieczne miejsce wypoczynku
Projektanci z RAZEM opracowali koncepcję zdrowego i bezpiecznego miejsca wypoczynku dzieci i młodzieży
Któż z nas nie lubi wypoczywać, bawić się w przyjaznym otoczeniu? Chyba nikt.
Bezpieczeństwo użytkowania placów zabaw i rekreacyjnych zależy nie tylko od odpowiedniego ich usytuowania i zaprojektowania oraz właściwego wyboru urządzeń, ale przede wszystkim od stałego nadzoru nad eksploatacją placów oraz regularnych kontroli stanu technicznego obiektów i urządzeń.
Uczniowie kl. VI na zajęciach technicznych realizowali projekt „Technika na co dzień”. Jednym z zadań było zaprojektowanie bezpiecznego placu zabaw. Musieli zaplanować poszczególne elementy urządzeń, zastosować oryginalne rozwiązania technologiczne w zakresie korzystania z nich, bezpieczeństwa czy rozrywki.
Podczas realizacji projektu młodzi projektanci bacznie obserwowali znane sobie place zabaw. W zakresie bezpieczeństwa zwrócili szczególną uwagę na takie nieprawidłowości:
- Zły stan nawierzchni placów (lokalne wgłębienia i pęknięcia, wystające korzenie i elementy po zdemontowanych urządzeniach itp.).
- Zbyt mała odległość między urządzeniami oraz ławkami i ogrodzeniem.
- Niewystarczająca stabilność urządzeń spowodowana m.in. niedokręceniem lub poluzowaniem się śrub.
- Ostre krawędzie, zadziory i gwoździe wystające z drewnianych lub stalowych urządzeń.
- Skorodowane łańcuchy siedzisk huśtawek oraz inne elementy stalowe urządzeń.
- Spróchniałe lub przegniłe elementy drewniane z powodu braku bieżącej konserwacji.
To prawdziwi rzeczoznawcy!
Uczniowie uwzględnili te zauważone mankamenty i zaprojektowali wymarzone miejsca odpoczynku i zabaw.
Na zdjęciach place zabaw wg Kingi Kubiny, Wiktorii Maceńko i Klaudii Sawickiej.
Strażnik Przepisów Drogowych RAZEM
Głównym zadaniem Strażnika Ruchu Drogowego jest sprawowanie nadzoru nad bezpieczną drogą uczniów do i ze szkoły. Na zajęciach technicznych uczniowie kl. IV zaprojektowali i wykonali Pana Stop. Wykorzystali do tej pracy nietypowe materiały w postaci drewnianych łyżek, nakrętek, różnych rodzajów papieru. Każdy strażnik zaopatrzony został w tablice znaków drogowych. Dodatkowo niektórzy uczniowie zaprezentowali też „Przepisową Stonogę”.
Znajomość znaków i przepisów drogowych jest niezbędna dla każdego człowieka. W maju i czerwcu czwartoklasiści wykorzystają ją podczas egzaminu na kartę rowerową.
Konstruktorzy z RAZEM opracowali koncepcję „Pojazdu Przyszłości z 2040 r.”
Uczniowie kl. IV na zajęciach technicznych realizowali projekt „Pojazd z 2040 roku”. Musieli zaprojektować poszczególne elementy pojazdu, zastosować oryginalne rozwiązania technologiczne w zakresie jazdy, pobierania paliwa, bezpieczeństwa, rozrywki.
Poprzez kreatywny rysunek musieli odpowiedzieć też na pytania: Jakie silniki posłużą do napędu i czy do ich prowadzenia potrzebny będzie jeszcze kierowca?
Według naszych uczniów:
- Samochód będzie miał opływową karoserię.
- Najpopularniejszy będzie napęd hybrydowy i wodorowy, czyli pojazdy będą się poruszały za pomocą prądu i pary wodnej.
- Samochody przyszłości będą w pełni multimedialne – wyposażone w bardzo sprawną i szybką sieć internetową, z dużymi ekranami na desce rozdzielczej i w oparciach przednich foteli, na których będzie można wykonywać wiele operacji sterując nimi głosowo.
- I będzie oczywiście latał w powietrzu.
Do dzieła!
Szkolny konkurs plastyczny "W RAZEM czuję się bezpiecznie"
Konkurs plastyczny dla uczniów z klas VI – VI miał na celu spopularyzowanie wśród nich i ich rodzin:
- postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych,
- podkreślenie znaczenia znajomości przepisów ruchu drogowego oraz uświadomienie dzieciom zagrożeń, z jakimi mogą się spotkać na drodze,
- zrozumienie zagrożenia niebezpieczeństwa wynikającego z niewłaściwego doboru miejsca zabaw,
- rozwijanie wyobraźni i umiejętności przewidywania zagrożeń w domu podczas nieobecności rodziców,
- utrwalanie właściwych postaw wobec osób nieznanych,
- rozwijanie kreatywności.
Na konkurs wpłynęło 36 prac.
Autorzy wyróżnionych prac to:
- Karolina Pieczykolan kl. IV
- Wiktoria Maceńko kl. IV
- Izabella Grabarczuk kl. V
- Magdalena Pawłowska kl. VI
- Wiktoria Rzeszot kl. VI
Zostały one zaprezentowane na gazetce szkolnej oraz zeskanowane i zamieszczone na stronie internetowej szkoły.
Aneta Ostrowska
Aneta Kowalewska
O bezpieczeństwie w szkole i poza nią nigdy dość
Uczniowie kl. IV podczas zajęć technicznych poznali znaki bezpieczeństwa oraz drogi ewakuacyjne w szkole. Zauważyli też pewne swoje niebezpieczne zachowania, np. podczas przerw lekcyjnych i zaprojektowali własne znaki bezpieczeństwa. Nie tylko bieganie po szkolnych boiskach może być groźne...
W ciągu roku szkolnego 2013-2014 nasi uczniowie poznali normy bezpiecznego przebywania w szkole i poza nią. Przestrzegali tych zasad podczas spacerów, wyjść do kina, lasu. Poznawali tajniki pracy w Straży Pożarnej, Policji czy Straży Miejskiej.
Wspólnie wykonywali prace plastyczne z zakresu bezpiecznego spędzania czasu wolnego np. podczas wakacji.