Szkolny Klub Mediatora
Mediacje rówieśnicze, to coraz bardziej popularna metoda rozwiązywania konfliktów w szkole. Polega ona na szukaniu satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu między uczniami przy pomocy mediatora – ucznia.
Mediatorem szkolnym może zostać uczeń cieszący się zaufaniem wśród rówieśników, niezaangażowany bezpośrednio w spór, bezstronny, posiadający umiejętności rozwiązywania konfliktu w oparciu o współpracę. Zadaniem mediatora rówieśniczego jest pomoc kolegom w takiej wzajemnej komunikacji, która pozwoli na bezprzemocowe wyrażanie trudnych uczuć, docieranie do potrzeb i wspólne szukanie satysfakcjonujących rozwiązań.
Kto może być mediatorem rówieśniczym?
Uczeń, który:
- cieszy się zaufaniem kolegów i nauczycieli,
- reprezentuje wartości respektowane przez szkołę,
- jest przeszkolony w zakresie prowadzenia mediacji i stale doskonali swe umiejętności, a także
- posiada predyspozycje osobowościowe – jest otwarty na innych ludzi,
- nie posługuje się w swoim postrzeganiu świata stereotypami,
- rozwiązuje spory bez przemocy,
- szanuje innych niezależnie od ich poglądów i wartości, jakie wyznają.
Jakie konflikty szkolne mogą być rozwiązywane za pomocą mediacji rówieśniczej?
Można je prowadzić, gdy:
- konflikt dotyczy tylko uczniów,
- uczestnikami mediacji są uczniowie,
- konflikt, którego mediacja dotyczy wydarzył się niedawno i można znaleźć jego rzeczywiste przyczyny.
Zorganizowanie na terenie szkół grup osób zajmujących się mediacjami rówieśniczymi, pod opieką nauczyciela-mediatora, skutkuje zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa uczniów, a w efekcie obniżeniem przemocy w szkole.
W naszej Szkole nauczycielem-mediatorem jest:
Pani Katarzyna Greber.
Osobami wspierającymi w bieżącym roku szkolnym są uczennice klasy 8: Nikola Lewczuk, Nadia Bożek, Aleksandra Grabarczuk. Zapraszamy wszystkich chętnych do czynnego uczestnictwa w Szkolnym Klubie Mediatora.