Szkolny Program Przeciwdziałania Przemocy
Cele programu
Głównym celem programu jest tworzenie szczelnego systemu przeciwdziałania przemocy w szkole na drodze doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz wspierania kompetencji wychowawczych rodziny. Program obejmuje poszerzanie wiedzy dotyczącej zachowań agresywnych, diagnozę przyczyn takich zachowań u uczniów, opracowanie wskazówek pomocnych przy identyfikacji zarówno sprawców, jak i ofiar przemocy oraz podnoszenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia.
Ogólne założenia programu
Program uwzględnia trzy główne wymiary oddziaływań. Są to działania w skali całej szkoły, w skali klasy oraz na poziomie pracy z indywidualnymi osobami.
Główne działania
Działania nakierowane na tworzenie szczelnego systemu przeciwdziałania przemocy obejmują:
- zbieranie informacji o zachowaniach agresywnych na terenie całej szkoły. Pozyskiwanie tych informacji ułatwia funkcjonowanie anonimowej skrzynki kontaktowej dla uczniów,
- przestrzeganie regulaminu szkoły wraz z systemem kar i nagród,
- realizację programu profilaktycznego szkoły,
- kontrolę wejść na teren szkoły,
- realizację programu: „Gry i zabawy przeciw agresji” z psychologiem,
- konsultacje i terapię dla dzieci z zaburzeniami zachowania,
Doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli obejmuje:
- zbieranie i wymianę informacji w relacji: szkoła - rodzice na temat przyczyn zachowań agresywnych,
- podnoszenie własnych kompetencji przez nauczycieli w zakresie identyfikacji ofiar i sprawców przemocy.
Wspieranie kompetencji wychowawczych rodziny obejmuje:
- diagnozę sytuacji domowej ucznia agresywnego,
- podnoszenie umiejętności wychowawczych rodziców,
- skuteczne sposoby przeciwdziałania przemocy.
Program jest realizowany przy zastosowaniu różnorodnych form i metod pracy oraz podlega ewaluacji.