Edukacja globalna
Logo projektu edukacyjnego powstało z inicjatywy uczniów klasy IV naszej szkoły
Tydzień Edukacji Globalnej 2017
„Przyszłość świata zależy od nas”
18.11.17 r. – 26.11.16 r.
Zajęcia pod hasłem: „Kamizelki ochronne dla Ziemi”
(wykonywanie kamizelek promujących ochronę wybranych gatunków zwierząt)
poniedziałek - 20.11.17 r. - godz. 13.00 – 13.45 – klasa I a
Spotkanie z gościem - dietetykiem
(zdrowe odżywianie)
poniedziałek - 20.11.17 r.- godz. 15.30
Praca plastyczno – techniczna: „Zdrowy talerz”
(zdrowe odżywianie)
poniedziałek – 20.11.17 r. oraz wtorek – 21.11.17 r. – świetlica szkolna
Zajęcia plastyczne na temat: „Plecak pełen zdrowia”
(zdrowe odżywianie, sport, samopoczucie)
wtorek - 21.11.17 r. - godz. 11.05 – 11.50 – klasa I a
Zajęcia na temat: „Zmniejszenie nierówności w krajach i między krajami”
(zapoznanie się z różnorodnością strojów z różnych krajów)
poniedziałek – 27.11.17 r. – godz. 8.20 – 9.05 – klasa II a
Świadomy uczeń, świadomy konsument – warsztaty dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(tematyka food miles – żywność na odległość, prezentacja filmu o podróży bananów, praca z mapą, twórczość plastyczna)
czwartek – 23.11.17 r.
Praca plastyczna – wykonanie plakatów tematycznych
(„Lokalnie, zdrowo, pysznie”, „Jedz lokalnie, myśl globalnie!”, „Jak zjeść krajobraz.”)
czwartek – 23.11.17 r. – klasa IV a
Wykonanie plakatów pod hasłem: „Nie marnuj jedzenia!”
Rozdanie ulotek informacyjnych w środowisku lokalnym.
czwartek – 23.11.17 r. – klasa V a
Kramik zdrowej i ekologicznej żywności
poniedziałek – 27.11.17 r. – klasa II gimnazjum
Podsumowanie Tygodnia Edukacji Globalnej
Prezentacja
Eko - moda wśród gwiazd światowego kina.
S. O. S. Ziemia! – seans filmowy
Rozdanie dyplomów
piątek – 1.12.17 r.
Przyszłość świata zależy od nas
Przyszłość świata zależy od nas!
Tydzień Edukacji Globalnej jest coroczną międzynarodową inicjatywą, mającą na celu zwrócenie uwagi społeczeństw europejskich na potrzebę prowadzenia edukacji dotyczącej spraw globalnych, poprzez intensywne i różnorodne działania skierowane przede wszystkim (ale nie tylko) do dzieci i młodzieży. Ideą jest zapoznanie młodych ludzi z wyzwaniami i problemami współczesnego świata, kształtowanie wśród nich postaw sprzyjających ich rozwiązywaniu, respektujących różnorodność kulturową oraz umiejętność porozumiewania się z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur.
Uczniowie klasy IV pracowali warsztatowo nad zagadnieniem związanym z Celem Zrównoważonego Rozwoju, realizując zagadnienie „Lokalnie, zdrowo, pysznie”. Uczniowie poznali przykłady działalności na rzecz zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności, dostrzegali możliwość aktywnego działania w swojej społeczności na rzecz zrównoważonej produkcji żywności, analizowali i krytycznie odnoszą się do elementów otaczającej ich rzeczywistości społeczno – gospodarczej. Inspiracją do rysowania projektów „Jadalne miasta” była wcześniejsza wycieczka do ogrodu zaprojektowanego i wykonanego przez starszych kolegów pobliskiej szkoły geodezyjnej. Pracując w grupach z uwzględnieniem wymienionych celów uczniowie wykonali plakaty na temat: „Jedz lokalnie, myśl globalnie! Jak zjeść krajobraz”.
Chcę pokoju na świecie
W dniu 9 czerwca 2017 r. grupa uczniów Szkoły RAZEM przyłączyła się do akcji #ChcePokojuNaŚwiecie. Drugoklasiści roznosili błękitne ulotki, które wcześniej wykonali ich starsi koledzy z klasy piątej i szóstej. Rozdawali je społeczności lokalnej. Ulotki, mini – plakaty, zawierały hasło akcji oraz nawiązujące do niego, symboliczne rysunki.
Jak widać na dołączonych zdjęciach, młodzi propagatorzy pokoju byli bardzo ciepło przyjęci przez napotkanych mieszkańców Chełma.
Tydzień Edukacji Globalnej
14-20 listopada 2016 r. - 18. edycja europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej pod hasłem: RazemDlaPokoju w Niepublicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi RAZEM w Chełmie
14 listopada 2016 r.
• spotkanie z przedstawicielami Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych
(wystąpienie gości na temat wojny i pokoju, koncert pieśni patriotycznych w wykonaniu zespołu „Kombatant”)
• kampania społeczna na terenie miasta pod hasłem: „Gołębie pokoju”
(rozdawanie mieszkańcom Chełma, przygotowanych przez uczniów klas I–III, w ramach zajęć świetlicy szkolnej, kotylionów z gołębiami symbolizującymi pokój na świecie)
• zajęcia na temat: „Konfliktom, wojnom stop!”
(przeprowadzone w klasie III, projektowanie oraz wykonanie plakatów promujących pokój na świecie)
16 listopada 2016 r.
• zajęcia na temat: „Czym jest dla mnie pokój na świecie?”
(przeprowadzone w klasie II, tworzenie kontrastujących ze sobą obrazów – wojny i pokoju, ozdabianie szkoły gołąbkami pokoju, układanie dobrych myśli dla pokoju)
17 listopada 2016 r.
• godziny wychowawcze z psychologiem szkolnym – „Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje. Mniej nierówności. Czysta woda i warunki sanitarne.”
(przeprowadzone w klasach IV–VI, omówienie przyczyn konfliktów międzynarodowych, redagowanie własnych życzeń dla świata, szukanie skutecznych rozwiązań)
• lekcja przyrody na temat: „Globalna Północ i Południe: pierwszy, drugi i trzeci świat, a sprawy pokojowe”
(klasa VI)
• oglądanie filmu tematycznego podczas zajęć komputerowych
(uczniowie klas: II, IV, V, VI)
18 listopada 2016 r.
• przedstawienie kukiełkowe oparte na baśni japońskiej pt.: „Momotaro wprowadza pokój”
(spektakl przygotowało szkolne koło teatralne, obejrzeli go uczniowie klas I-II)
• akcja „Pociąg pokoju”
(„podróżowali” nim uczniowie klas I - III zbierając, umieszczone w różnych miejscach budynku szkolnego, gołąbki pokoju)
• Gra miejska „Pokój drogą do wolności”
(gra terenowa, rywalizacja trzech drużyn reprezentujących poszczególne klasy, nauka poprzez nietypową formę zabawy)
• Konkurs plastyczny na plakat promujący pokój
• Konkurs na najlepsze hasło związane z pokojem na świecie
21 listopada 2016 r.
• Podsumowanie Tygodnia Edukacji Globalnej
Dzięki ogromnemu zaangażowaniu nauczycieli i uczniów, Tydzień Edukacji Globalnej w szkole RAZEM był czasem promowania idei wspólnego działania na rzecz pokoju na świecie. Ze względu na różnorodność podjętych działań, każdy z wychowanków placówki mógł, wykorzystując swoje zdolności oraz predyspozycje, włączyć się do projektu.
Było to niezapomniane i pełne nowych doświadczeń przeżycie.
Już widać owoce Tygodnia Edukacji Globalnej – podczas wtorkowych (22.11.16 r.) zajęć koła plastycznego, Oliwka z klasy II a ulepiła takiego oto miśka:
Spotkanie z wolontariuszem
W piątek, 25 listopada 2016 r. szkołę odwiedził wolontariusz, pan Mateusz Żuławski. Podczas spotkania, w którym uczestniczyli wszyscy wychowankowie placówki, nasz gość opowiadał o swoim spotkaniu z Afryką oraz Indiami. Pan Mateusz przebywał w Tanzanii i Kenii. Prowadził zajęcia w szkole, w okolicach Kisii.
Uczniowie Szkoły Razem, poznali warunki życia swoich rówieśników mieszkających na innych kontynentach, szczegóły pracy wolontariusza, piękno afrykańskiej ziemi, a także mieli możliwość nauczenia się kilku słów z języka suahili. Dowiedzieli się również, jak ważna jest zgoda i wzajemna pomoc.
Pan Mateusz Żuławski powiedział, że wolontariat w Afryce to tylko jedna z dziedzin wolontariatu, w jakich można uczestniczyć. Wolontariuszem można być wszędzie, w każdym miejscu na świecie.
Po spotkaniu, można było porozmawiać z podróżnikiem, pooglądać, przywiezione z Afryki, przedmioty codziennego użytku, pamiątki, elementy regionalnego stroju.
- Chciałbym, żeby takie lekcje odbywały się codziennie! – stwierdził Kuba z klasy IV a…
Zaprosiliśmy pana Mateusza na kolejne spotkanie.
Już niektórzy uczniowie deklarowali, że w przyszłości chcieliby wyjechać do Afryki i pracować tam jako wolontariusze ☺
Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju



W roku szkolnym 2016 / 2017 nasza szkoła bierze udział w Projekcie współfinansowanym w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP - "Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju".
Zadaniem edukacji globalnej jest wyjaśnianie globalnych współzależności, przyczyn problemów współczesnego świata i wyzwań z tym związanych. Edukacja globalna ma przybliżać społeczeństwu zagadnienia dotyczące sytuacji uboższych krajów, jak również pokazywać wzajemne zależności między Polakami a mieszkańcami krajów rozwijających się. Edukacja globalna powinna prowadzić do osobistego zaangażowania na rzecz walki z ubóstwem oraz włączenia się w proces budowania globalnego społeczeństwa opartego na zasadach solidarności, równości i współpracy.