Trening umiejętności społecznych
„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
Confucius
T U S
TRENING – rozwój umiejętności
UMIEJĘTNOŚCI – to to, co potrafimy zrobić w określonych sytuacjach
SPOŁECZNYCH – zdolność do odpowiedniego zachowywania się w różnorodnych sytuacjach społecznych, umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi ludźmi.
Czym są umiejętności społeczne?
- Umiejętności umożliwiające każdemu człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie – w rodzinie, grupie rówieśniczej, szkole, pracy.
- To umiejętność zachowania się w różnorodnych sytuacjach społecznych, komunikowania, nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi.
- Dzięki tym umiejętnościom dogadujemy się z innymi ludźmi, potrafimy zachować się odpowiednio do sytuacji, wiemy, co wypada, a co nie.
- Umiemy zarządzać swoimi emocjami i ich okazywaniem oraz adekwatnie reagować na emocje innych.
- Potrafimy rozmawiać i dostosować sposób rozmowy do okoliczności i ludzi.
W szkole „Razem” od września tego roku Trening Umiejętności Społecznych prowadzony jest raz w tygodniu dla dwóch grup wiekowych: dla dzieci z klas 1-3 oraz klas 4-8. Grupy są max. 8 osobowe.
Zajęcia prowadzi psycholog Izabela Laskowska wraz z rewalidatorem – Luizą Misiurą.
Trening opiera się na podejściu A. Goldsteina i bazuje na 4 głównych krokach:
- Modelowanie – uczenie przez naśladownictwo
- Odgrywanie ról – zademonstrowanie konkretnego zachowania, które nie jest dla danej osoby typowe
- Udzielanie informacji zwrotnych – dostarczenie uczniowi informacji na temat tego, jak dobrze mu poszło podczas odgrywania roli. Przyjmuje formą konstruktywnej sugestii dotyczącej poprawy.
- Transfer (generalizacja) – używanie nowo nabytych umiejętności w naturalnym środowisku.